Translate

7. јул 2016.

Varaličarenje klena na malim rekama

Od kompletnog ribljeg fonda naših prostora, najviše sam cenio i voleo da pecam klena, koji je po meni jedna od najaktraktivnijih vrsta za ribolov. Najčešće ga pecam klasičnim plovkarenjem, nekad dubinski, dok se u ribolovu mušičarenjem još nisam oprobao. Takođe efikasna i zanimljiva tehnika kojom se klen lako može pecati jeste varaličarenje, a to je ono o čemu ću sada da pišem.
U tom grmu leži klen

U varaličarenju sam se oprobao pre par godina. Pošto nisam mogao mnogo izbirati, pecao sam ono šta mi reka na kojoj pecam nudi. A to je uglavnom klen koji je ovde dominantna vrsta. Osim njega se na varalice može upecati i bandar i štuka. U kraju odakle sam, varaličarenje i nije mnogo zastupljena tehnika ribolova, a i to malo se sve svodi na štuku. Stoga, sam sam se morao dovijavati sa ribom i proučavati njene navike.

Prva bitna stavka u lovu klena je poznavanje terena, jer klen nije samo u dubljim mestima, nego ga bude i u plićacima za koje bi naizgled rekli da nema ništa u njima. Ja pecam na maloj rečici, oko pet metara širokoj i u proseku metar dubokoj sa mnoštvom prepreka u vodi i obraslim obalama. Sve ovo čini ribolov još dinamičnijim i zanimljivijim.

Klena uspešno počinjem da varaličarim kada dnevne maksimalne temperature ne padaju ispod 15 stepeni, šta se otprilike poklapa sa aprilom, pa sve do novembra čak.

U početnom periodu su velike šanse za lov velikih klenova. Varalicama pretražujem sve zone vode. Od krša i granja, pa do plićaka, jer se nikada ne zna odakle vrebaju.

U najtoplijem periodu, aktivan je sav klenovski svet. Sitniji klenovi izlaze u plićak da se ''sunčaju'', dok se veliki drže blizu krša i granja. Klen se u ovom periodu može uloviti na skoro svakom izglednom mestu. Stoga, koristim plivajuće varalice, u obliku skakavca za plitke zone, a klasične "kruškice" za dubine.

Već u kasno leto, aktivnost sitnog klena počinje da opada. Pa malo zatim i većih. Riba počinje polako da se povlači u zimovnike, ali je i dalje pomalo raspoložena za jelo. Tada im plasiram tonuće voblere u što dublje zone vode i što sporije pokušavam da ih vodim. U plićake i ne bacam jer ih tu i nema tada.

Po mom mišljenju najidealnija pozicija za sva doba je tamo gde se dodiruju spora i brza voda i tamo gde voda seče obalu, tu se klenovi rado zadržavaju jer imaju lako dostupnu hranu.

Vibro Max ZK - selektovao dedu među gomilom unučića
PRIBOR I VARALICE: Za ovaj vid ribolova koristim štapove maksimalno 10-30 grama težine bacanja i dužine 2,10m. A jednom prilikom sam se oprobao i u ultra-lakom ribolovu. Mašinice veličine oko 2000, a najloni 0,18mm. Varalice, e to je ono glavno. Rekli bi neki, za klena najbolji leptiri i mepsovi. Ja tvrdim suprotno. Jedine varalice na koje sam ja lovio i lovim klenove su vobleri. Najbolje su mi se pokazali sitniji kruškasti sa jakom vibrom i zvečkom. Lovio sam i na plivajuće i tonuće, no tonući su dali bolje rezultate. Voblere koje bih najviše izdvojio jesu Goldy Vibro Max, pogotovo ZK dekor, koji mi je donio najviše klenova i najveće klenove.

Treba imati na umu i to da je klen riba koja se oslanja isključivo na čulo vida. Zato, klen upecan na varalicu u mutnoj vodi je puka slučajnost. U polumutnoj vodi se može očekivati klen na vobler sam drečavim bojama, dok u bistroj prirodni dekori daju daleko bolje rezultate.

Najbolje doba dana za ribolov je veče, tada je aktivnost klena u punom jeku. A najidealnije bi bilo ako bi još bilo i oblačno vreme. Pri ribolovu, od pada varalice u vodu, pa narednih par metara treba očekivati udarac. No svo vreme dok se vodi varalica treba biti spreman, često znaju udarati i ''pred nosom''. Varalicu ne treba voditi ni prebrzo ni presporo. Treba imati osećaja, tj. osetiti vibru varalice preko štapa, a to iskustvo se samo stiče u ribolovu. Klen je još poseban po tome što nekada zna da agresivno uzme varalicu, a nekad kad uzme imamo osećaj kao da smo zakačili prepreku u vodi. Ako promašimo udarac ribe, samo ponovo bacati na isto mesto – klen je tu i raspoložen je za jelo. Početni udarci su i presudni, jer se po njima vidi aktivnost ribe toga dana. Jedan dan znaju izvanredno raditi, a sledeći da podbace iako su uslovi za ribolov dobri.

Tekst i slike: Vojo Romić


Bistro!

Нема коментара:

Постави коментар